Popis
EU štítek pneumatik
Nařízení o označování pneumatik určuje informace, které musí být poskytovány s ohledem na palivovou účinnost pneumatik, přilnavost za mokra a vnější hluk odvalování. Poskytuje také informace o výkonu produktu v zimních jízdních podmínkách.
Nařízení EU 1222/2009, které platí od 1. 11. 2012, bylo revidováno a od 1. května 2021 bude nahrazeno nařízením EU 2020/740, od kterého budou platit nové normy. Kategorie hodnocení pro palivovou účinnost, přilnavost za mokra a vnější hluk byly změněny a odpovídajícím způsobem bylo změněno i rozložení štítku EU. Produktové listy výrobců uložené v databázi EU lze stáhnout pomocí QR kódu integrovaného na štítku. Obsahuje také informace o přilnavosti na sněhu a ledu u pneumatik, které splňují tato kritéria.
Z nařízení jsou vyňaty následující pneumatiky:
- Pneumatiky určené k montáži pouze na vozidla registrovaná poprvé před 1. říjnem 1990
- Předělané pneumatiky (dokud nebude odpovídajícím způsobem rozšířeno nařízení EU 2020/740)
- Profesionální terénní pneumatiky
- Závodní pneumatiky
- Pneumatiky s přídavnými zařízeními pro zlepšení trakce, např. pneumatiky s hroty
- Náhradní pneumatiky pro dočasné použití (pneumatiky typu T)
- Pneumatiky s rychlostí nižší než 80 km/h
- Pneumatiky s jmenovitým průměrem ráfku 254 mm nebo méně a 635 mm nebo více
Přehled kritérií a tříd ocenění
![]()
Účinnost paliva
Spotřeba paliva závisí na valivém odporu pneumatik, vozidla samotném, jízdních podmínkách a stylu jízdy. Naměřený valivý odpor (koeficient valivého odporu) pneumatiky je zařazen do tříd A (nejefektivnější) až E (nejméně účinný).
Kompletní vybavení vozidla pneumatikami třídy A může vést ke snížení spotřeby paliva až o 7,5 %* ve srovnání se stejným vozidlem s pneumatikami třídy E na všech kolech. Užitkové vozy mohou mít ještě větší slevy.
(Zdroj: Analýza dopadů Evropské komise
* je-li měřeno v souladu s postupy uvedenými v nařízení EU 2020/7400)
Upozornění:
Spotřeba paliva závisí do značné míry na individuálním stylu jízdy a lze ji výrazně snížit jízdou v ekologickém přátelským způsobem. Pro zlepšení palivové účinnosti je třeba pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.
![]()
Přilnavost za mokra
Přilnavost na mokru je zařazena do tříd A (nejkratší brzdná dráha - E (nejdelší brzdná dráha).
Automobil vybavený pneumatikami třídy A může mít při nouzovém zásahu brzdnou dráhu o 18 m kratší než vůz vybavený pneumatikami třídy E zastavte při 80 km/h (v podmínkách průměrné přilnavosti k vozovce).
Pro zlepšení přilnavosti na mokré vozovce je nutné pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.
![]()
Vnější hluk odvalování
Emise hluku pneumatiky má vliv na celkovou hlučnost vozidla a ovlivňuje nejen jízdní komfort, ale také hlukovou zátěž prostředí. Štítek pneumatik EU kategorizuje vnější hluk odvalování do tříd od A (nejtišší hladina hluku odvalování) do C (nejvyšší hladina hluku odvalování). Měří se v decibelech (dB) a porovnává se s evropskými limitními hodnotami emisí hluku pro vnější hluk odvalování pneumatik.
A
Piktogram s klasifikací „A“ ukazuje, že vnější hluk odvalování pneumatiky je o více než 3 dB nižší než limitní hodnota EU z roku 2016.
B
Klasifikace „B“ znamená, že vnější hluk odvalování pneumatiky klesne pod limitní hodnotu EU z roku 2016 až o 3 dB.
C
Klasifikace "C" znamená, že byla překročena stanovená limitní hodnota.
Parametry a specifikace
| Parametry | 245/30R19 89Y |
| Sezóna | letní |
| Nosnostní index | 89 |
| Rychlostní index | Y |
| Run flat | ne |
| Technické údaje | TL XL ZR FP |
| Spotřeba | E |
| Přilnavost | A |
| Hlučnost | 2 |
| Hlučnost dB | 71 |
| Protektor | 0 |
| Dezén | PILOT SPORT 4 S |
| Segmentace | Premiový |
| Specifikace vozu | PassengerAndSUV |
| Specifikace vozu kód | 1 |
| Kategorie ID | 58 |
| Kategorie | Pneu_od19 |

